You are currently viewing Πανελλαδικές ΓΕΛ: Σχετικά με την (πολυσυζητημένη) συνεξέταση Έκθεσης-Λογοτεχνίας…

Πανελλαδικές ΓΕΛ: Σχετικά με την (πολυσυζητημένη) συνεξέταση Έκθεσης-Λογοτεχνίας…

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Ελπίζω και εύχομαι να περνάτε καλά όπου κι αν είστε! Δεν συνηθίζω να μιλώ εκ των υστέρων (δηλ. μετά την ανακοίνωση της ύλης), γι’ αυτό και στο παρακάτω βίντεο από 28/6/2018 (από 4:40) θα ακούσετε τη γνώμη που είχα ήδη διατυπώσει για το θέμα. Το πρόβλημά μας δεν είναι να βγω και να πω ότι «το είχα σχολιάσει» και να μου πείτε «μπράβο». Είμαστε επιστήμονες και επαγγελματίες εκπαιδευτικοί και πρέπει να στεκόμαστε με γνώση και ευθύνη απέναντι στα θέματα του κλάδου μας, περισσότερο δε όταν έχουμε την ευθύνη και άλλων, των μαθητών μας, που προετοιμάζονται με κόπο και θυσίες, προσωπικές και οικογενειακές, για τις εξετάσεις που σε μεγάλο βαθμό θα κρίνουν το μέλλον τους.

Θα συμφωνήσω πολύ εύκολα στην απάντησή σας ότι «στη χώρα μας ποτέ δεν υπήρχε σαφής εκπαιδευτική πολιτική με πλάνο σε βάθος χρόνου» και θα δικαιολογήσω την ανησυχία. Όμως από την περασμένη χρονιά θα έπρεπε να είμαστε περισσότερο παρατηρητικοί και να μελετήσουμε τις εξελίξεις του ΕΠΑΛ (ύλη και χρόνος δημοσίευσής της 29/9/2017, συγγράμματα που περιείχε και τελικό προς χρήση σύγγραμμα στα σχολεία, δημοσιευμένα κριτήρια ΙΕΠ 13/10/2017 και θέση μας αναφορικά με τον προσανατολισμό τους), καθώς και να αξιολογήσουμε το ενδεχόμενο της συνεξέτασης στις Πανελλαδικές ΓΕΛ με βάση την εμπειρία μας από τη Λογοτεχνία Πανελλαδικών και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τα πρώτα χρόνια εισαγωγής της στην εξέταση σε σχέση με την προηγούμενη εμπειρία των μαθητών στο Λύκειο.

Θα κλείσω με κάποιες παρατηρήσεις… Δεν πρόκειται να κάνεις το μαθητή σου λογοτέχνη ή τουλάχιστον ready for Λογοτεχνία μοιράζοντάς του σε κλίμα πανικού ένα φυλλάδιο με σχολές και ρεύματα «από τα παλιά», έτσι, «για να είμαστε έτοιμοι για ό,τι συμβεί βρε παιδί μου» και να πούμε «να, το είχαμε προβλέψει». Βρίσκομαι στο χώρο αυτό 29 χρόνια κι αν μου επιτρέπετε να δώσω μια συμβουλή, αυτή είναι να μιλάτε πολύ στο παιδί για να μάθει να ακούει, να μιλάει σωστά και να σκέφτεται. Και να του μιλάτε με ειλικρίνεια για όλα, και για τα προβλήματα της εκπαίδευσης στη χώρα μας, για να ξέρει σε τι ακριβώς συμμετέχει. Είστε ο Δάσκαλός του. Και να ξέρετε πως πίσω από τις όποιες εφηβικές αντιδράσεις του από εμάς τους δασκάλους τελικά περιμένει να μάθει για τον κόσμο. Μην πιστέψετε πως κάτι πουλάτε και το παιδί αγοράζει, γιατί τότε θα φερθείτε ανάλογα και το παιδί θα το ξέρει. Κι αν η ερώτηση είναι «τι θα κάνω που ο άλλος το πουλάει απέναντι και μαθαίνει στο παιδί να το ζητάει έτσι», απαντώ στους μεν ιδιοκτήτες φροντιστηριακών χώρων να μιλούν για τα φιλολογικά μόνο αν είναι φιλόλογοι ή έχουν δυνατούς και έμπιστους συνεργάτες υπευθύνους φιλολόγων, γιατί αλλιώς εκτίθενται, στους δε εργαζομένους συναδέλφους να καταθέτουν υπεύθυνη και σοβαρή πρόταση στις ομάδες που συμμετέχουν και να μην παγιδεύονται στο παλιό παραμύθι ότι το παιδί πιστεύει ό,τι του λες εσύ, φτάνει να «είσαι φίλος του». Γιατί για εκείνο το είδος των φίλων μίλησαν πολλοί μαθητές εκ των υστέρων και είπαν το δυστυχώς πολλάκις επαναλαμβανόμενο και λυπηρό «λέγαμε όλοι στη σειρά μέσα στην τάξη τα γκομενικά μας… κάναμε και ανταλλαγή δώρων… περνούσαμε τέλεια… κλπ». Τέλος, οι συνάδελφοι που εργάζονται στο δημόσιο σχολείο και συνεργάζονται με τους κ.κ. Σχολικούς Συμβούλους ίσως θα πρέπει να συμμετέχουν με περισσότερο κριτική στάση στις συναντήσεις που γίνονται, γιατί δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε πως εσύ συνάδελφε είσαι ο Δάσκαλος, εσύ κλείνεις την πόρτα και κοιτάζεις το παιδί στα μάτια.

Ίσως κάποιοι από εσάς με κατηγορήσετε για μια ακόμα φορά πίσω από προφίλ Facebook, αληθινά ή ψεύτικα. Δεν ασχολούμαι με τους διαλόγους του fb. Για μένα είναι απλά ένα πολύ καλό εργαλείο για να συναντώ τους συναδέλφους που ενδιαφέρονται να αλλάξουμε μαζί κάτι στην ελληνική εκπαίδευση. Σε αυτούς απευθύνομαι και για αυτούς είναι πάντα το γραφείο και το τηλέφωνό μου ανοιχτό, όποτε ζητούν τη γνώμη μου. Το μοντέλο διδακτικής που πρεσβεύω έρχεται από το εξωτερικό, όπου και έχει δώσει παγκόσμια τις εξετάσεις του, χωρίς απαραίτητα να διδάσκει Έκθεση ούτε Λογοτεχνία Πανελλαδικών. Διδάσκει απλά δασκάλους για να διδάξουν άλλους, το οποίο άλλωστε αποτελεί και το παγκόσμιο σύγχρονο διακύβευμα. Σε αυτή την κατεύθυνση, συνάδελφοι, θα με βρείτε πάντα συνοδοιπόρο και βοηθό!